Temat: „Jesienne zabawy” – zabawy dydaktyczne utrwalające znajomość charakterystycznych cech i darów jesieni.
C e l e o g ó l n e: - utrwalenie nazw darów jesieni z różnych środowisk, - kształcenie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech jesieni, - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
C e l e o p e r a c y j n e: - rozróżnia dary jesieni pochodzące z różnych środowisk (las, sad, ogród), - potrafi je prawidłowo nazwać, - potrafi liczyć liczebnikami głównymi i porządkowymi, - rozróżnia i prawidłowo nazywa figury geometryczne, - recytuje wiersz o jesieni, - umie zaśpiewać piosenkę, - zna charakterystyczne cechy jesieni, - aktywnie uczestniczy w zajęciu.
Formy: zbiorowa, indywidualna, praca w grupach
Metody: słowna, oglądowa, zadań stawianych do wykonania
Środki wspomagające działanie: kosze z darami jesieni, sylwety jeżyków i listków oznaczonych figurami geometrycznymi, wiersz pt„Jesień”T.Fiutkowskiej, sylwety grzybów, obrazki przedstawiające jesień z elementami uzupełniającymi, wiersz D.Gellner pt. „Pod drzewami”, piosenki pt.”Szedł listopad” i „Zła pogoda”.
P r z e b i e g z a j ę c i a 1. Wprowadzenie do zajęcia – rozwiązanie zagadki Co to za pani przynosi w darze Liście złociste i gruszki w sadzie (jesień) 2. Wysłuchanie wiersza T.Fiutkowskiej pt.”Jesień” Drogą, polem ,ulicami idzie barwna Jesień. Niesie kosze dwa z darami. Co w tych koszach niesie? Strąca liście duże, małe wszystkie kolorowe. Lecą, lecą wprost na ziemię lub dzieciom na głowę. Nauczyciel recytuje wiersz ustawiając kosze z darami jesieni. Omawiając te dary, dzieci dzielą je na dary z lasu, sadu, ogrodu. Po do dokonaniu segregacji darów dzieci wspólnie recytują wiersz pt. „Pod drzewami”. 3. „Wietrzyk psotnik’ – zabawa dydaktyczna. Nauczyciel rozmieszcza sylwety jeży oznaczone figurami geometrycznymi (trójkąt, koło, prostokąt, kwadrat). Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie jeżykom liści oznaczonych tymi samymi figurami geometrycznymi. Dzieci liczą listki stosując liczebniki główne i porządkowe , określają , który jeżyk ma najwięcej, najmniej, o ile. 4. Zabawa ruchowa „Zbieramy grzyby” – dzieci biegają po sali, na uderzenie bębenka zbierają grzyby tylko jadalne (każde dziecko ma jednego grzybka). Dzieci mające te same grzyby siadają w jednym kółeczku – podział na grupy. 5. „Po czym poznamy jesień?” – zabawa dydaktyczna. Dzieci w grupach otrzymują ilustrację przedstawiającą jesień. Ich zadaniem jest dobranie obrazków – charakterystycznych cech dla omawianej pory roku. 6. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „Zła pogoda”. 7. Indywidualny śpiew piosenki pt. „Szedł listopad” – wyklaskiwanie rytmu piosenki. Nauczyciel zaczyna spiewać piosenkę, dalszą część śpiewa wskazywane dziecko. 8. Podsumowanie zajęcia: - przypomnienie nazwy omawianej pory roku, - nawiązanie do zbliżającej się kalendarzowej zimy. OPRACOWAŁA: MGR MARZENA SAPALSKA
|